إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الثلاثاء، 20 أغسطس 2019

The walking dead

البنات البتخاف تأخد حذرها 😫 والشباب عشاق الأفلام والمسلسلات الأجنبي زي The walking dead لو قولتلك هو في حاجه اسمها زومبي؟! هتقولي سمعت وشوفت زومبي في أفلام اجنبي كثير، لكل هل  هتجاوب على سؤالي بسؤال يا ترى في الحقيقه زومبي 🤔؟!
الإجابة هو مفيش إنسان زومبي، أو لسه مفيش، بالرغم إن في ناس كثير بتحس الصبح إنهم شبه الزومبي 😂، وفي دواء معين هخليه في بوست ثاني، بيخلي تصَّرف الناس شبه الزومبي العدواني فعلاً. 😕
لكن السؤال بما إن مفيش إنسان تحول لزومبي حتى الآن هل بقى مفيش زومبي في عالم الحيوان بصفة أكبر وأعم؟! 🤓
يعني ربنا خلق عالم ضخم هل في إحتمال إنك تقابل واحد ؟!
أقولك قبل مجاوب هو يعني أيه الزومبي اساساً لأي شخص مشاهدش أفلام أجنبي؟! هو شئ بيكون فاقد السيطره بيتحرك بناء على سلوك جديد بناء عن المسبب للمرض ده سواء كان فيروس أو فطر. 💀
على سبيل المثال الإنسان الزومبي في الخيال العلمي همه الوحيد هو أكل اللحم عشان يقدر يعيش وبيفضل الطازج يعني من إنسان حي. 😫
طيب نرجع لسؤالنا وإجابته صح في زومبي في عالم الواقع وأهو أقدامكم في الصورة واحد،  وبيقولوا عليه Zombie ant أو النملة الزومبي! طيب ايه حكايتها بإختصار؟!
أقولك النملة الغلبانة بتكون ماشيه في أمان الله في مكان ما في الغابه الإستوائيه بتجري على لقمة عيشها وفجأة يروح نصيبها معثرها في فطر اسمه ophiocordyceps unilateralis ( شباب ميكرو عارف إنهم بيعانوا من حفظ ونطق الأسماء دي 😂 ) لكن المهم بقى إن الفطر ده تخصص إصابه الحشرات.
فيروح بوغ spore من الفطر ده مخترق الهيكل الخارجي للحشرة، ويروح لحد المخ، ويبدأ يتكاثر ويأخد الدورة البيعملها في المخ، ومن هنا بتتحول النمله لزومبي، أزاي ؟!
عن طريق إن النملة هتسيب العش بتاعها، وتنزل للأرض، تقعد تدور على منطقة مناسبة لنمو الفطريات من حيث درجه الحرارة والرطوبة، وتروح النملة غرسه فكها السفلي في أي ورقه شجر بتبعد عن الارض مسافه 2-3 سم ، وتموت النملة وتأخذ دورة حياة الفطر ده جوه مخ النملة وبعد حوالي 4 ايام من إصابتها للنملة هيطلع hypha زي النتوا شايفينه في الصوره ده من مخ النملة، ويروح مطلع spores عشان تصيب حشرة ثانية، وتعاد الكره تكراراً.
ودي قصة حياة زومبي في عالم الحيوان 😵
طيب هل في شئ مضاد يعني هل في أي رد من النمل السليم للزومبي؟! العلماء وجدوا إن لو النمل حس إن نمله ماتت بسبب الإصابة فبعد ميموت بيأخدوه بعيداً عن العش عشان ميصبش أي نملة ثانية.
طيب سؤال ممكن يخطر في بالك هل ممكن يصيب الإنسان؟
لحد دلوقتي محصلش وإنسان اتصاب منه، الحمد لله (^_^)


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق