إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الخميس، 29 أغسطس 2019

السجائر الإلكترونية

الدنيا مقلوبة بقالها كام يوم على السجائر الإلكترونية
.. هي إيه الحكاية؟
الحكاية باختصار أنه تم تسجيل أول حالة وفاة نتيجة مرض غامض يصيب الجهاز التنفسي والرئة وظهور 193 حالة أخرى يُتوقع أن تكون مصابة بنفس المرض! .. وبعد التحقيق والفحص تبين أن هذا المرض الغامض نتيجة تدخين السجائر الإلكترونية!
الـCNN والـBBC والواشنطن بوست ورويترز وكل مواقع الأخبار العالمية بتتكلم .. حالة استنفار في 22 ولاية أمريكية .. تحذيرات في الإدارات الصحية الحكومية بالإبلاغ عن أي حالة مشتبه فيها (أي إصابة رئوية .. صعوبة في التنفس وألم في الصدر أو ضيق تنفس .. مصحوبة بحمى وسعال وقيء وإسهال وتكون الحالة مدخنة للسجائر الإلكترونية) ..  حملات توعية ضخمة على السوشيال ميديا بخطورة الـVaping!

منظمة الصحة العالمية حذرت من الرذاذ الذي يستنشقه أصحاب السجائر الإلكترونية أو الذين يجلسون معهم وقالت على الرغم من أنها أقل ضررًا من السجائر العادية إلا أنها تحتوي على مواد سامة قد تزيد من مخاطر الإصابة بالسرطان أو الأمراض القلبية الوعائية أو الرئوية، وحذرت من استعماله بأي شكل مع فئة الشباب والحوامل، وقالت أن استنشاق الرذاذ ده حتى ولو كنت غير مدخن يؤدي إلى استنشاقك للنيكوتين والعديد من المواد السامة بأعلى من المعدلات الطبيعية.

في يناير 2018 تقرير الأكاديميات الوطنية للعلوم والهندسة والطب حذر من خطورة السجائر الإلكترونية وقال: "على الرغم من أن السجائر الإلكترونية أقل ضررًا إلا أنها تسبب مشكلات صحية تستدعي القلق!" .. بعدها تم تسجيل حالات من 18 : 49 سنة لديها أعراض تشبه عدوى فيروسية أو التهاب رئوي جرثومي إلا أن الحالات دي على الرغم من تلقيها العلاج المناسب عانى بعضهم من قصور في الجهاز التنفسي ووضعهم على أجهزة التنفس الصناعي حتى أصبحت أقصى آمالهم أنهم يستغنوا بس عن جهاز التنفس الصناعي!
بعض الحالات المشتبه فيها وُجد أنها بتستخدم مركب الـTHC واللي يعتبر مكون رئيسي للماريجوانا .. ورئيس الجمعية الأمريكية لمنتجي أدوات الـVaping نفسه اعترف  وقال أن هناك العديد من المنتجات الضارة الرديئة في الأسواق الأمريكية (فما بالك بالأسواق المصرية؟)
المشكلة أن لغاية دلوقتي مراكز السيطرة على الأمراض والوقاية منها ووزارة الصحة مش عارفين إيه المرض الغريب؟ .. وبالتالي مش عارفين له علاج؟ .. ومش عارفين المشكلة في أجهزة السيجارة الإلكترونية ولا في المادة نفسها .. ومش متأكدين حتى إذا كانت المشكلة دي بتظهر على المدى الطويل ولا لا .. كل اللي متأكدين منه أن في خطورة كبيرة جدا على صحتك بسبب تدخين السجائر الإلكترونية تصل إلى درجة الوفاة!

طب نروح بقى للسجائر العادية والشيشة .. مالهم الحاجات الحلوة دي؟
لا دي كارثة يافندم .. إحنا عارفين خطورة التبغ والسجائر العادية اللي بتتسبب في وفاة 8 مليون حالة سنويا .. منهم 1.2 مليون حالة توفيت بسبب التدخين السلبي منهم 65 ألف طفل .. ماتوا بس لأنهم كانوا بيقعدوا مع مدخنين حتى لو مابيدخنوش! .. بمعدل حالة وفاة كل 4 ثواني! طبقًا لمنظمة الصحة العالمية .. غير أن دخان التبغ يحتوى على أكثر من 7000 مادة منهم 250 مادة مضرة .. و69 مادة بتسبب السرطان بس .. ولما بنتكلم عن السرطان مش بنتكلم عن سرطان الفم أو الرئة فقط .. وإنما يمتد لباقي أعضاء الجسم زي سرطان الكلى والبنكرياس وأمراض العظام .. فبطل وحافظ على صحتك أحسن.

منشن صاحبك اللي بيدخن سجائر إلكترونية وحذره .. قوله ماتفرحش بالبخار الكثيف اللي بتطلعه .. مش هيبقى شكلك روش ولا حاجة .. ومش هتنفعك الروشنة لما تقعد على جهاز التنفس الصناعي بقية حياتك أو تموت! .. خذ قرار من دلوقتي وخليك راجل مع نفسك وبطلها!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق