إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الجمعة، 16 أغسطس 2019

ايلون ماسك......

لما إيلون ماسك أعلن عن خططه، من خلال شركته Neuralink، واحد اسمه Antonio Regalado من MIT Technology Review  كتب مقال في 2017 عن مشروع  إيلون ماسك وقال بالنص إنه "ساذج" و Don't Believe it.
ييجي إيلون ماسك في 2019 بـEvent يعلن فيه نجاح النسخ الأولى من مشروعه بتطوير شريحة Wireless هتتركب في المخ، قادرة على مساعدة فاقدي الحركة إنهم يتحكموا في العاب الفيديو أو أطراف تعويضية أو حتى التواصل مع الكومبيوتر والتعامل معاه بشكل كامل، ده غير طبعا تسريع وتحسين طريقة عمل المخ للأشخاص الأصحاء.

أيوه الفلوس بتعمل كتير، بس هو جاب الفلوس إزاي؟ وكبر إزاي لدرجة إنه يقول النهاردة إنه قادر يعمل الحاجات دي عن طريق Neuralink وقادر كمان يتغلب على ناسا ويقول إنه قادار يوصل للقمر قبل سنتين منن خلال شركته SpaceX.

عشان بدأ بدري وعشان فكر وخطط واستمر في اللي بيعمله ومسمعش للمحبطين واللي فكرهم ضيق وبتوع "أنا طبيب ومفيش الكلام ده"، فكر فعليا برة الصندوق من غير شعارات، وطور وتجرأ ونفذ وفشل بدل المرة 1000، بس فشله مكانش سبب لإحباطه، بالعكس كان دافع للمحاولة تاني وللتعلم من الأخطاء وللتخطيط بشكل أفضل.

بص.. عارف انك بتقرا وبتقول حاجات كتير قوي، زي البلد والفلوس والظروف والفرص والواسطة، وأنا مقدر وفاهمك، بس اللي عايزه منك انك تبدأ وتتعلم وتستمر وتسعى دايما انك تكون الاحسن، متخليش عندك اي هدف تاني إلا انك تكون "الأحسن"، أيوه مش هتبقى 😀 عشان التطو أسرع مننا كلنا ومفيش تقريبا حد أحسن، والأحسن مبيطولش، بس خلي ده هدفك بس، عشان لما تيجي الفرصة تطلع وتكبر وتمسك فيها وانت مستاهلها وقدها.

المقال
https://www.technologyreview.com/s/604254/with-neuralink-elon-musk-promises-human-to-human-telepathy-dont-believe-it/

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق