إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الاثنين، 23 سبتمبر 2019

بعض النصائح في كتابت الcv

بعض النصائح في كتابت الcv،،

أولا بالنسبة لنوع الخط يفضل يكون Times New Roman لأنه فورمال أكتر

_ثانيا حجم خط المحتوى لا يزيد عن 12
في البداية بكتب البيانات الشخصية و اللي هي عبارة الاسم ، العنوان ، رقم التليفوم ، الميل و بعد كدة الويب سايت بتاعي لو عندي بيزنس ويب سايت أو اللينك المختصر لأكونت Linkedin بتاعي في حالة وجوده و بشكل محترف
الاسم يكون ثلاثي
العنوان يكون فيه اسم المدينة و المحافظة اللي أنا فيها بس و لو هقدم على حاجة برة مصر يبقا هكتب الدولة اللي أنا فيها
رقم التليفون يكون رقم واحد بس و يكون موبايل
الميل بتاعي يكون فورمال بحيث إنه يكون فيه اسمي و اسم العيلة أو اسم الثنائي أو اسم مجالي و اسمي
اللينك اللي هحطه يكون مختص

_ثالثا قبل ما ابتدي في كتابة أي عنوان رئيسي لازم أحط عنوان في النص بخط كبير فيه اسم التخصص بتاعي و دة اسمه ال Job Tittle
بكتبه زي ما هو مكتوب في الـ Job description بتاع الوظيفة
أول عنوان عندي في الـ Resume هو الـ Summary
بكتب في الـ Summary ملخص عن الخبرات اللي عندي و المهارات التيكنيكال بتاعتي و اكتسبتها ازاي أو عن طريق إيه و ليه الـ HR المفروض يقبلني و في النهاية بكتب الـ Position اللي عايز أوصله في المجال اللي بقدم عليه في الوظيفة

رابعا عنوان عندي هو أفضل حاجة في الخبرات اللي عندي
الخبرات عندي فيها #تلات أقسام
Work Experience
Summer Internships
Extracurricular Activities
على حسب الأفضل عندي بكتبه الأول
الترتيب يكون من الأحدث للأقدم
و التاريخ يكون على الشمال
التاريخ بكتب فيه الشهر و السنة بتوع بداية الحدث و بعد كدة الشهر و السنة بتوع نهاية الحدث
و بعد كدة بكتب اسم المجال أو الـ position اللي اشتغلته أو ادربت فيه أو تطوعت فيه
و اسم المكان اللي اشتغلت فيه المجال دة أو ادربت فيه أو تطوعت فيه يعني اسم المؤسسة أو الشركة أو النشاط

_ خامسا الـ Courses & Certificates
بكتب فيها الكورسات اللي خدتها بتواريخها من الأحدث للأقدم
بكتب اسم المجال اللي خدت فيه الكورث و اسم المكان اللي خدت فيه الكورس لو المكان مشهور أو كبير زي مثلا المركز الثقافي الروسي
مبكتبش كورسات الإنجليزي ولا الـ ICDL خالص أيا كان المكان اللي خدت فيه الكورسين دول
لو فيه كورسات خدتها أونلاين يبقا هزود عنوان اسمه Online Self-Study هكتب فيه اسم الكورسات اللي خدتها و بنفس طريقة الكورسات بس بدل المكان اللي خدت فيه الكورس هكتب الويب سايت و لو خدت فيه شهادة بس معتمدة هكتب جمبه بين قوسين ( Certified )

_سادسا عنوان هو أي عناوين تانية زيادة عندي زي المنح أو المسابقات أو الجوائز
بردو بكتب الحدث بالتواريخ من الأحدث للأقدم
العنوان اللي بعد كدة هو الـ Education ممكن أخليه بعد الكورسات لو كان محتواه أفضل من العناوين التانية
ممكن أخليه بعد الـ Summary لو محتواه أقوى من الخبرات
بكتب فيه أولا الكلية
لو طالب هكتب سنة دخولي و مبكتبش الشهر خالص و بعد كدة أكتب السنة الدراسية اللي أنا فيها يعني سنة أولى ولا تانية ولا تالتة و هكذا .. و بعد كدة هكتب اسم الكلية و اسم الجامعة
لو خريج هكتب زي اللي كتبته و أنا طالب بس هشيل سنة الدخول و أخليها سنة التخرج و ازود عليها كلمة Graduated
بعد كدة هكتب التخصص
بعد كدة هكتب لو أنا طالب هكتب تقدير آخر سنة لو جيد فما فوق
لو خريج هكتب التقدير العام لو جيد فما فوق
لو معايا شهادة قوية في مجالي أكتبها قبل الكلية
لو كنت في مدرسة لغات أو مدرسة مشهورة أكتبها
العنوان اللي بعد كدة و هو عنوان أساسي هو عنوان المهارات اللي هو الـ Skills
و دة فيه قسمين
الفرع الاول Computer Skills
اوعي تكتب مثلا Good in office لانه فيه برامج كتيير اكتب انت كويس ف ايه منه ال word ولا ال Ecel ومستواك ف كل واحد منهم
لو انت مهندس اكتب البرامج الهندسيه اللى اخدت فيها كورسات ولو انت كويس ف الفوتشوب وبرامج البرمج زي HTML

دي بعض الاخطاء اللى بننسي ونوقع فيها وفيها معظم اللى قولنا

1 – متحطش صورة إلا لو طلب و تكون صورة بروفيشنال تكون لابس فيها على الأقل سيمي فورمال و الخلفية بيضة ومبيطلبش غالبا الا لو ف وظيفه زي مودل مثلا
2– تكتب في ال Objective احتياجك للوظيفة
3– صفر المسافات بين السطور و خلي حجم الخط مناسب عشان متزودش عدد الصفحات
4– متعملش Frame للـ CV
5 – متستخدمش صيغ المخاطب اطلاقا زي My, I & am و الأرقام تكتبها بالحروف
6– الإيميل يكون فورمال ميكونش فيه أي اسم دلع
7– مبحطش الـ Education في الأول عشان يكون فيه تميز فيا عن بقيت اللي مقدمين للوظيفة و بحط أفضل الحاجات اللي عندي الأول عشان الـ HR يتشد إنه يكمل قراءة الـ CV بتاعي أو الـ Resume
8–اوعي تكتب الهوايات ولا المهارات الشخصية
9 – و انت بتبعت الـ CV بالميل متخليش مساحته تتعدى الـ 250 كيلو بايت عشان ميروحش في الـ Junk mail بدل الـ Inbox و الـ HR ميشوفوش

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق