إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

السبت، 7 سبتمبر 2019

ساعة في اليوم....

ساعة في اليوم، ده كل اللي محتاجه عشان تتعلم "أساسيات" أي مهارة جديدة في شهر باجمالي 30 ساعة. ومقولتش تتعلم المجال نفسه، لكن أساسياته ومصطلحاته العامة وفكرته والاطار العام ليه.

الموضوع كله استمرارية و dedication وصبر والساعة دي تبقى أهم من كل وأي حاجة في يومك من الدقيقة الأولى للدقيقة الستين، وبعد كده ارجع تاني ليومك وحياتك.

Programming, Graphic Design, Digital Marketing, Data, New Language.

طبعا الشهر ده مش كفاية، انت محتاج تتعلم اكتر وتطور اكتر، وتخرج من مرحلة المبتدئين، بس ال30 ساعة دول هيدربوك على الالتزام والاستمرارية وهيسخنوا المكنة، عشان تعرف تكمل.

الحاجة التانية اللي هتخليك تكمل هي "قياس الأداء" في مواعيد محددة بناء على الأهداف اللي حددتها. ومبقولش كل شوية زي اللي عامل دايت وبيوزن نفسه مرتين في اليوم، لكن كل شهر قارن نفسك بالشهر اللي قبله. واكتب ملخص عن اللي اتعلمته في الشهر اللي خلص.

الحاجة التالتة اربط كذا حاجة ببعض، يعني من وقت ما بدأت أعمل فيديوهات على يوتيوب ، اتعلمت Adobe Premiere وAfter effects وفهمت شوية colour grading وعرفت اكتر عن الأضاءة واتعلمت شوية عن الصوت.

عن تجربة، استمر  6 شهور بالطريقة دي هتوصل لمرحلة في الحاجة اللي بتحبها او عايز تتعلمها، عمرك ما كنت تتخيل انك ممكن تتعلمها.

مثالين
برمجة: https://youtu.be/PpCDKeRlGNQ

لغة: https://youtu.be/Fq6TrvYwgbg

تصوير:
https://bit.ly/2k0ykiu

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق