إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

السبت، 12 أكتوبر 2019

ايه الفرق بين الفيتامينات ؟ المكملات الغذائية ؟

ايه الفرق بين الفيتامينات  ؟ المكملات الغذائية  ؟
و المكملات الغذائية لمن اكتمل نموهم  ؟ و المواد الممنوعة و المنشطة  ؟

١ - ايه هيا الفيتامينات

دي مواد طبيعية موجودة في الاكل الي ربنا خلقه بتساعد الجسم في اي حاجة بيعملها  ، زي فيتامين c او b او d .

٢ - ازاي تحصل علي الفيتامينات

بتحصل علي الفيتامينات من الاكل لو انت بتاكل اكل متوسط  ، هتحصل علي كل الي انت عايزه من الفيتامينات

٣ - الفيتامينات الطبيعية و الصناعية

الفيتامينات الطبيعية الي انت بتاخودها من الاكل الي ربنا خلقه  ، لكن الفيتامينات الصناعية زي الي انت بتاخودها في حبوب دي فيتامينات طبعا مصنعة في المعمل هيا نفس المركب الكيميائي  ، بس طبعا ربنا بيخلق الحاجة في الاكل و معاها ٩٠ حاجة تانية عشان تخليها تفيدك المعمل مش هيعرف يعملها  ، لكن لغاية دلوقتي مفيش حاجة تثبت ان فيه فرق بين الي اتنين لاننا مش هنعرف نقيس القصة دي .

٤ - المكملات الغذائية

المكملات الغذائية هيا حاجات انت بتاخودها كرياضي عشان تعوض الحجات الي ناقصة في ال diet بتاعك  ، زي مثلا لو انت بتتمرن و مش بتاكل بروتين كفاية فبتاخده في صورة مكمل عشان يساعدك في اعادة بناء العضلات الي اتكسرت .

٥ - المكملات الغذائية للناس الي اكتمل نموهم

مجموعة من المكملات الغذائية مكتوب علي العبوة انها لمن هم اكبر من ١٨ عام  ، بس مكتوب تحت الجملة دي  ، ان هذه العبارة لم تراجع من قبل هيئة الغذاء و الدواء الامريكية  ، يعني هما بيقولوا من دماغهم انها لمن هم فوق ال ١٨ عام  ، يعني محدش اجبرهم انهم يكتبوا كده  ، رغم ان ده يقلل المبيعات  ، لكن هما الي كتبوا كده بايدهم .

٦ - زي ايه الحجات دي

الحجات الي بتنتهي ب " يييين "  ،  كافيين  ، كرياتين ،  ارجنين  ، نياسين ،  بيتا الانين  ، تورين ، تايروسين  ،  الحجات دي لم يثبت امانها لمن هم في مرحلة النمو .
يعني الكافيين خطر  ؟
اه لما تاخد حاجة فيها كافيين كتير  ، قبل تمرينة و انت طفل  ، اه خطر  .

٧ - المنشطات و المواد الممنوعة

هيا مواد كتيرة جدا  ، ممنوعة ،  في منها بيتاخد اقراص  ، و في منها بيتاخد عن طريق الحقن  ، و في منها مواد بتتاخد عن طريق التنفس ، و في ادوية عادية بتعالج امراض معينة قد تعرض الي بياخودها للايقاف لو لم تقتنع اللجنة ان الحاجة دي للعلاج .

٨ - انا عايز انصح الناس   ، بس عشان انصح الناس خليني ابسط الموضوع لاولياء الامور انا هقسم الناس ل شريحتين ناس بتعمل في ال ١٠٠ حرة ٥٣ ثانية  او اوحش ايا كان سنك او فلات مثلا للبنات ايا كان سنك نصيحتي ليكم

كل كويس اعمل نظام غذائي مع دكتور تغذية ، ممكن تاخد فيتامين مع ان الافضل انك تاخده من الاكل . متاخودش اي حاجة فيها ارهاق لجسمك تماما من العبوات و  الشكاير و الكلام ده  .

٩ - الشريحة التانية  ، ناس بتعمل احسن من ٥٣ في ال ١٠٠ حرة  ، ممكن تاخد مكملات غذائية مناسبة لسنك  ، لانك لو عملت ٥٣ من غير شكاير يبقي انت مشروع بطل ، طبعا انا بتكلم علي الرقم او ما يعادله في اي عومه اخري .

١٠ - انا عارف ان حضرتك معتبرة بنتك او ابنك الي لسه طالعله شنب اول امبارح بطل  و انه لازم ياخد كل حاجة في العالم  ، بس ده مش حقيقي  ، و الكلام الي هقوله ده نخلي بالنا منه قوي

" السباحة مش ميداليات  ، السباحة ارقام  ، حتي لو ولد بيكسب ٤٠ ميدالية علي مرحلته  ، ده ولا شيء  ، هو لسه طفل  ، مش مسموح لاي حد انه يديله اي حاجة تضر بصحته  ، مش مسموحلك انك تفضل تحسسه انه بطل  ، و انه مينفعش يخسر  ، مش مسموحلك انك تفضل قاعد كل التمارين تتفرج عليه عايزة يكسب كل الي في الماية  ، هو مش بطل  ، هو طفل  موهوب هو " مشروع بطل"  ، نتقابل و هو عنده ١٨ سنة ان شاء الله عشان نشوف هل هو فعلا بطل و لا هيكون بطل في الطرنيب علي القهوة  "

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق