إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

السبت، 12 أكتوبر 2019

#فيلم_الجوكر

#فيلم_الجوكر
 
بعيدا عن الصورة والتمثيل غير الطبيعي
انا لفت نظري شيء غريب حبتين...
 
البداية الجديدة لاعادة تكوين وجهات نظر البشر...
طول عمرنا بنتفرج على بات مان.. ممثل الخير... بيواجه الجوكر... ممثل الشر...
الفيلم ده صناعه بيحاولوا يقنعوك ويوصلولك ان الجوكر "ضحية"
وانك تبتدي تغير مفاهيمك اللي اتربيت عليها... وان الخير والشر مسألة "نسبية" تخضع لوجهات النظر... يعني من الآخر "هو انت تعرف حصله ايه عشان يبقى شرير؟؟ احنا لازم نستوعبه" وتبتدي تسأل "هو بات مان الكلب المرفه بروس وين ده بيضرب المسكين ده ليه؟" طبعا بغض النظر ان الجوكر قاتل ألف واحد ومفجر نص مدينة جوثام انما التوجه الجديد هيخليك تعيط على الجوكر في الفيلم وتلعن الظروف وتقول احنا كلنا الجوكر وملعون ابو بروس وين ابن الرأسمالي المتعفن
 
الفيلم كسيناريو بيحاول يدفعك انك تتعاطف مع الجوكر... مهما قتل.. مهما دمر... مهما كان رد فعله... "غصب عنه ده اصله اتظلم يا كبدي"
 
اثناء الفيلم انت بتتعاطف مع القاتل ضد المقتول...
دي لغة جديدة ولهجة جديدة...
 
مجرد انك تسرح بخيالك وراء الغرض من العمل السينمائي ده شيء يخوف... لأن فكرة الربط الاجتماعي والسياسي بالحكاية دي مرعبة...
 
وتبدأ تسأل نفسك شوية اسئلة
"انت عارف الارهابيين دول بقوا ارهابيين ليه"
"انت عارف السفاح ده قتل الاطفال دول ليه"
انت عارف وانت عارف وانت عارف...
 
بداية جديدة مخيفة من الانتاج السينمائي اللي بتصدر لك ممثل الشر في دور الضحية ومش بس كدة.. لأ دي بتوصله في نهاية العمل انه يكون ايقونة ورمز للبشر اللي كسروا وخربوا.
 
وتاني بقول ده مش تحليل فني قد ما هو رؤية منطقية للاحداث...
 
ملحوظة: لو فيه اي عمل مشترك جمع "واكين فينيكس" بالأخ "بن أفليك" اللي عامل دور بات مان الفترة دي انا هحجز اول تذكرة طيران لهوليوود وهروح افجر نفسي فيهم.. كفاية اهانة للشخصية بقى 😑⁦✋🏻⁩⁦👊🏻⁩

هناك تعليق واحد:

  1. دي مش اول مرة يطروحوا فيها الفكرة دي في افلام افلام كتير ومن زمان بس على سبيل المثال اوتيل ترانسيلفانيا من الأفلام الحديثة اللي بتأصل لنفس الفكرة

    ردحذف