إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأربعاء، 30 أكتوبر 2019

10 معلومات مهمة عن جنوب أفريقيا 😃

10 معلومات مهمة عن جنوب أفريقيا 😃

جنوب أفريقيا من البلاد المثيرة للجدل اللي كنت نفسي اسافرها ...بلد الناتج القومي بتاعها في سنة ٢٠١٩ بلغ ٣٨٥ مليار دولار أمريكي ...ومشهورة بتقدمها وصناعتها "جنوب أفريقيا اتعمل فيها اول مصنع لبي ام دابليو خارج ألمانيا من أكتر من ٤٠ سنةً وبيصدر إنتاجه لكل العالم "وعلى الرغم من كدة معروفة بخطورتها وارتفاع معدلات القتل فيها !  ! اتعزمت من بي ام دابليو علشان احضر مهرجان الام M-Festival  في منطقة Mindrad قريب من جوهانسبرغ ...ودي اهم انطباعاتي على البلد دي !

١- أولًا لازم نعرف ان جنوب أفريقيا هي اسم على مسمى ! واخدة اخر جزء في جنوب القارة ...بتبص على الماية ب ٣ نواصي ...بتبص على المحيط الهندي من الجنوب الشرقي والمحيط الأطلسي الجنوبي من الجنوب الغربي ...والغريب ان في دولة بالكامل محشورة وسطها ! دولة اسمها ليسوتو!

٢- جنوب أفريقيا فيها ١١ لغة "رسمية " ! ده رقم مرعب لما نعرف ان الرقم القياسي هو ١٦ لغة ...والكلام ده في زيمبابوي ...اللغة الرسمية الأشهر هي الإنجليزي ...تقريبًا كل الناس بتتكلم إنجليزي ....وعندهم لغات زي "الزولو" و "السوتو الشمالية" و "السوتو الجنوبية"و "الفيندية" و "الكوسية"....تلاقي الناس بتقول كلام غريب وأول ماتكلمهم يقلبوا إنجليزي على طول !ودي حاجة ظريفة في سهولة التعامل .

3-  عملة جنوب أفريقيا هي "الراند" الجنوب أفريقي ...الراند بيساوي =١.١ جنيه ...الدولار الأمريكي =١٤.٢ راند تقريبا ! دولة رخيصة  بس متفرحش اوي كدة ! التحويل هيكلفك ٢.٥٪؜ من قيمة المبلغ المحول +مصاريف ادارية ١٠٠ راند تقريبا +VAT ! فلو تعرف تشتري راند من بلدك هيبقى ارخص حاجة ليك ....كمان الراند الجنوب إفريقي بيستخدم في كذا بلد ...زي ليسوتو و ناميمبيا و سويزلاند .

4- في طيران مباشر من القاهرة لجوهانسبرغ على مصر للطيران ...٨ ساعات طيران علشان توصل ...والحلو ان الفيزا "ببلاش " للمصريين ! ....مفيش فرق في التوقيت مابين القاهرة وجوهانسبرغ .

5-الشوبينج في جنوب أفريقيا حلو "الهدوم والجزم ...بس الأجهزة الكهربائية بمختلف انواعها غالية"...الأكل متنوع بس مش احلى حاجة ...الناس بطيئة جدا بطريقة غير مفهومة !والاهم ان الناس كلها عاوزة فلوس على اي حاجة يعملوها حتى لو قلك صباح الخير !

6-جنوب أفريقيا مليانة حيوانات في الغابات والمحميات الطبيعية ...اخطر حيوان هناك هو فرس النهر "سيد قشطة" ! مش الأسود ولا الضباع ولا الكلام ده ! والحيوان الرسمي للدولة هو نوع من أنواع الغزلان القصيرة اللي بتحب تتنطط !

7-حالات القتل منتشرة في جنوب أفريقيا ...مابين سنة ٢٠١٦ و ٢٠١٧ ..اكثر من ١٩ الف حالة قتل حصلت ! الناس هناك من حقها تدافع عن نفسها حتى لو ب flame thrower ! المسدس اللي بيطلع نار وبنشوفه في أفلام الخيال العلمي وافلام العنف المفرط !

8- انا نزلت في منطقة آمنة نوعا ما Nelson Mandela square ...بس بردوا كنت هتسرق ...كنت رايح كافيه مشي "غلطة متعملهاش لو هتمشي اكتر من ٥ دقايق ولازم الطريق يكون زحمة" ..كنت معدي من جمب فندق وسالت على الكافيه ...ولما لقيت نفسي همشي في طريق طويل فاضي رجعت ...في اللحظة دي كان في ميكروباص طالع من الفندق يمشي في الاتجاه بتاعي ! شفتهم لما غيرت اتجاهي وعديت الشارع علشان أمشي في الناحية التانية من الشارع ...كانوا عاملين يبصوا وشكلهم غلط اخر حاجة !

9-جوهانسبرغ مدينة مشهورة بالحيوانات والغابات والمحميات الطبيعية ...وكمان فيها منطقة "بيقال" انها مهد الانسانية cradle of humankind ...مع العلم بان الناس هناك قالولي ان مدينة Cape town الساحلية أجمل وأكثر أمانا من جوهانسبرغ.

10- جوهانسبرغ مدينة معمارعا بريطاني الروح ...العربيات دريكسيون يمين زي انجلترا ....في ناس بيض كتير من أصول بريطانية ...اللغة الانجليزية منتشرة جدا ...كل ده بسبب الاحتلال البريطاني اللي استمر لسنين طويلة ..


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق