إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الجمعة، 1 نوفمبر 2019

حضرتك شايف نفسك فين كمان 5 سنين

"بوست طويل شوية"

- حضرتك شايف نفسك فين كمان 5 سنين
= لا والله أنا ربنا عافاني من الOverthinking 😊

من أكتر أسباب القلق والخوف واضطرابات النوم والإكتئاب هو الOverthinking أو التفكير الزائد عن اللزوم, وده بياخد أشكال كتير زي واحد مثلا يفكر بالتفاصيل هيعمل ايه بعد مايترقى كمان 3 سنين. أو هيدخل ولاده أنهي جامعة وهما لسة في الحضانة, أو هيعمل ايه بعد ما يطلع معاش, أو واحدة بتفكر في تفاصيل حياة ولادها بعد مايتجوزوا هيكونوا عاملين ازاي وهتعيش لوحدها ازاي وهما أصلا لسة في المدرسة !

طيب أنا هنا بتكلم عن نمط تفكير الشخص الOverthinking اللي بيفكر في تفاصيل كتيرة جدا ودقيقة لحاجات لسة هتحصل أو ممكن حتى ماتحصلش بعد سنين, ده مش معناه إن اللي يخطط عشان خاطر ولاده لما يكبروا أو يخطط لنفسه بعد ما يطلع معاش إن ده كده Overthinking, الفرق هنا في الإستغراق في التفاصيل الكتيرة والدقيقة اللي ممكن تحصل في المستقبل,

طيب ايه أريح طريقة أقدر أفكر بيها في المستقبل وأتخلص من الOverthinking ؟

من وجهة نظر العبد لله إن مهم جدا الواحد يفكر في المستقبل ويكون عنده بعد نظر بس نمط التفكير هنا يقف عند الخطوط العريضة مش التفاصيل, يعني مثلا حد يقرر إنه يبدأ يحوش فلوس لأولاده عشان لما يكبروا يقدروا يتعلموا بيها بس فكرة بقى يتعلموا ايه أو فين دي مش وقتها لأن كل المعطيات ممكن جدا تتغير ويكتشف إنه أرهق نفسه بالتفكير على الفاضي,

الTraditional Waterfall approach بقى هو الOverthinking بعينه في حالة إن الدنيا مش واضحة والعميل لسة ماوصلش لتصور نهائي للمنتج اللي عايزه, يعني ايه معنى إني أفكر كتير وأضيع وقت ومجهود وفلوس في منتج المفروض أسلمه بعد سنة أو اتنين وأنا عارف وانت عارف وكل المشاهدين عارفين إن في متغيرات كتير هتحصل ومش هننفذ الخطة اللي هلكنا فيها وقت ومجهود في بداية المشروع, طب أنا راضي ذمتك مش ده اللي بيحصل 😊

الAgile development بقى حل المشكلة دي تماما وخلصنا من الوسواس القهري والOverthinking عشان المنطقي إني أشوف أنا عايز أطلع بإيه على المدى القصير وأبدأ أمشي واحدة واحدة وحتة حتة لحد ما أخلص المنتج, مش كده وبس أنا كمان اديت الفرصة للعميل إنه ياخد وقت ويفكر هو عايز يعمل ايه على راحته لأن كل مالمنتج بيبان كل مالتفاصيل الصغير بتكون أوضح Progressive Elaboration

على رأي كابتن محمود بكر الله يرحمه : واحد ييجي يسألني نعمل ايه يعني, نرمي الWaterfall في أقرب صفيحة ؟ ده أنا لسة واخد PMP يا جدعان, ده أنا أروح فيكوا فداهية !

لا ياباشمهندس, هدئ من روعك كده وصلي على النبي, الWaterfallوالAgile تقدر تعتبرهم أخ كبير Traditional وأخ صغير open minded, الاتنين لا غنى عنهم لأن مش كل المشاريع هتنفع Agile ومش كل المشاريع تنفع Waterfall كل واحدة من دول ليها استخداماتها والPMP والACP مكملين لبعض ومهمين جدا عشان تكون فاهم كويس قوي علم إدارة المشروعات, ال PMP هتعلمك ازاي تعمل مثلا Risk response plan وStakeholder register وcost estimates وتتعامل ازاي مع المشاريع اللي ليها scope واضح واللي صعب تغير في الscope بعد مرحلة معينة والAgile هتعلمك ازاي تتعامل مع فريق العمل وتطلع أحسن حاجة عندهم وازاي تعملهم engagement و Motivation وازاي تعمل visualization لكل جزء في المشروع وازاي تتعامل مع تحديات كتيرة هتواجهها خلال المشروع,

نيجي بقى لسؤال الHR والRecruiters العظيم بتاع شايف نفسك فين, أنا لو اتسألت هجاوب أقولهم : بعيدا عن أي كليشيه أنا ممكن أبقى متأكد كويس أنا عايز أعمل ايه خلال الكام شهر الجايين أو بحد أقصى سنة, بس عمري ما أقدر أشوف نفسي بعد 5 سنين لأن اللي أنا شايفه النهاردة ممكن جدا يتغير بعد كام شهر أو سنة, أنا بحب أحط لنفسي Vision طويلة, ومحطات صغيرة أحقق فيها أهداف صغيرة لكن تأثيرها كبير عليا وممكن قوي نتيجة الأهداف دي تخليني أغير الObjectives وممكن توصل كمان للVision,

آخر حاجة عشان طولت عليكم

ربنا سبحانه وتعالى قال "ومن يتوكل على الله فهو حسبه" صدق الله العظيم

بمعنى متفكرش كتير, فكر في اللي جاي على المدى القصير وخد بالأسباب وسيبها على الله وهو هيرتبها أحسن بكتير مما تتخيل 🙂

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق