إجمالي مرات مشاهدة الصفحة

الأحد، 8 ديسمبر 2019

في ناس كتير مش عارفة تنظم وقتها

السلام عليكم 🌿
في ناس كتير مش عارفة تنظم وقتها وديما مش بتعرف تمشي علي جدول معين
كان في نموذج اسمه نموذج ايزنهاور
ده عباره عن ٤ جداول كل جدول بتكتب فيه  أولوياتك يعني
"الجدول الاول " الأمور الهامة والعاجله
هتقولي اي هيه هقولك زي المذاكره او امتحان لو انت شغال شغل مطلوب في وقت معين
" الجدول الثاني " الأمور المهمه وليست عاجله
يعني مثلا انا عاوز اتعود اني اقراء كل يوم عدد من صفحات كتاب او اني اعمل التمارين ودي تعتبر فكره الجروب وهي اكتساب عاده جديده
طيب انا مش بطول في الحاجه دي وبزهق ده لأنك بتكون متحمس جدا وبعد يومين الحماس بيقل  فالاحسن انك تبدأ بحاجه صغيرة جدا يعني مثلا انا عاوز  اتعود اني اقرا كتب فتبدأ بحاجه صغيره أول يوم مثلا نبدأ ب١٠ سطور وده تخليه عاده وطبعا هتقدر تعملها حتي لو مشغول مثلا انا عاوز  أتطبع اني اقراء ورد يومي في القرآن  يبا في البدايه كده ابدا بايه كل يوم وخليها جزء من حياتك يعني فرغ نفسك حتي لو عشر دقائق قبل النوم
"الجدول الثالث "  ليست هاما ولكن عاجله "
مثلا حد طلب منك حاجه دلوقتي وديه ممكن انك تخلي حد غيرك يقوم بيها لو انا في الشغل مثلا والمدير عاوزاني دلوقتي اخلص الشغل ده وهو لسه طالبه  لو الشغل ده لا يتخطي ٣٠ دقيقه اعمله ولو تقدر تخلي حد غيرك يقوم بيه  يكون أفضل
"الجدول الرابع "  ليست هاما وليست عاجله "
ودي أقرب مثال ليها السوشيل ميديا  يعني ممكن معملهاش اصلا
* طيب انا مش بقدر اسيب الموبايل ودايما فاتحه الفيس ٠
اولا لازم تعرف اذا كنت بتستفاد من الجلوس علي  السوشيل ميديا ولو كنت بتستفاد  فعلا حدد وقت معين تفتح فيه وياريت يكون وقت صغير لأنه مع زياده الجلوس علي الفيس وفي موقع اخر ده بيعمل تشتت لعقلك حتي لو سبت الموبايل دايما وانت بتعمل حاجه مهمه شيل الموبايل بعيد عنك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق